V rychlém týdenním sledu sviští podle programu MTB Pohár Drahanské vrchoviny! První letošní červnovou sobotu se pojede již pátý závod a bikery bude hostit obec z regionu snad nejvíce bikerům zaslíbená – Okrouhlá! Závod bude nejen zajímavý tím, že hlavní 3500 m dlouhý okruh vede z velké části po mistrovské trati (závody MTB Českého poháru se zde odjely v letech 2009 a 2011), ale také tím, že se jedná letos o první tzv. Grand-Slam: což je jeden z šest okruhů v rámci „Vrchoviny“ s nejvyšším stupněm obtížnosti. Doplním, že vedle Okrouhlé jsou těmito „nepsanými“ tratěmi ještě ty na Valchově, Benešově, Bořitově , Spešově a v Boskovicích. No a protože „Vrchovina“ slaví letos „patnáctiny“, určitě budeme sledovat, kdo si povede v elitních kategoriích v rámci těchto šesti TOP závodů nejlépe, přičemž na závěr, po finále v Boskovicích tyto rajdry speciální odměna určitě nemine…
Závod v Okrouhlé je výjimečný i tím, že se zde nejede po patnácté. Jezdilo se zde v rámci závodů Pell´s Cup (pamětníci jistě vzpomenou) ještě dříve, než odstartoval v roce 2002 MTB Pohár Drahanské vrchoviny. A jedním z mladých rajdrů, který tehdy na Okrouhlé v rámci závodů Pell´s Cupu závodil nebyl nikdo jiný, než v Protivanově minulou sobotu v závodě mužů ELITE zvítězivší – Pavel Boudný! Protože vím, jak jste soustavně „po čertech“ nedočkaví, tak zde již pečlivě studujte propozice 1.-PDV-2016-Okrouhlá_rozpis, 1.-PDV-2016-Okrouhlá_rozpis a zde pak jednotlivé mapky připravovaných tratí: pdv-okrouhlá-500-m1, pdv-okrouhlá-700-m1, pdv-okrouhlá-2100-m1, pdv-okrouhlá-3500-m1.
POPIS TRATĚ 3500 m
Zde tedy studujte další slíbené informace k závodu na okruhu, pro který se vzhledem k jeho tradici, jedinečnosti a neopakovatelnosti vžila – myslím po zásluze – přezdívka „MONZA“: Nejdříve si pojďme hlavní, 3500 m dlouhý okruh „projet“. Po odstartování ze startovací rovinky, která není pravda z nejširších, následuje pravá pravoúhlá točka do kopce, což je počátek stoupání na nejvyšší bod tratě – na pověstné „Klenčí“, kdy jedete do poctivého kopce bez mála kilometr. V prvním kole je to – dejme tomu ještě – „ruty-šuty“, pohoda… Ale ve třetím, čtvrtém už při tomto výjezdu vidíte zpravidla mžitky před očima… Kopec je záludný tím, že ho zdoláváte po různém terénu: nejdříve po nepříjemně drncavé, kamenité cestě, pak uhnete vlevo na lesní pěšinku „zdobenou“ záludnými kořeny od místních letitých smrků, aby se pokračovalo opět po měkké lesní cestě a vše vrcholí opět finálním, kořenovitým výjezdem na nejvyšší bod… Jeho okolí má charakter lesní mýtiny a za slunného počasí tam bývá po poledni (tedy v době hlavního startu), jako v peci…
Když „přežijete“ Klenčí, čeká vás technický, asi 150 m dlouhý sjezd mezi stromy. Kořeny, šutry, záludné točky… Jste ještě dost roztřepaní z Klenčí a teď tohle… Když dáte i tento sjezdík, který je zakončen nájezdem na náhorní cestu, čeká Vás po ní opět stoupání do pasáží bývalé motokrosové tratě. Tu Vám ohlásí dva sjezdy, přičemž ten druhý – „Skřipec“ – je dalším traťovým legendárním místem… Po mírném výjezd loukou Vás do „Skřipce“ hodí pravoúhlá pravá zatáčka, přičemž pověstnou „díru“ vidíte až v poslední chvíli… Navíc je z posledních let „Skřipec“ „vylepšen“ místními šikovnými pořadateli umělou překážkou – kládou… Pod kopcem je přítomnost pořadatelů nezbytná, v plné rychlosti zde totiž točíte další pravou pravoúhlou točku… Zlomená klíční kost Kristýny Dokoupilové z r. 2014 je relativně čerstvým zdravotním incidentem z této pasáže tratě, který máme ještě v živé paměti…
Pak čeká toho rajdra, který po „Klenčí“ a „Skřipci“ ještě žije , po krátkém prudkém výjezdu na údolní travnatou část tratě, relativně odpočinková pasáž, říznutá přejezdem „brodku“ u místní požární nádrže a s následným krátkým prudkým výjezdem do další vyhlášené technické pasáže – do „Leséčka“. I zde je to o „zlom krk“… Krátké prudké sjezdy, krátké prudké výjezdy, to vše namotáno v hustém mladém lese, o záludných kořenech a šutrech pod Vašimi pneu nemluvě… A opět i zde byla tato „tortura“ pro bikery v posledních letech ještě pořadateli „vylepšena“ vhodně zapracovanými umělými překážkami… Výjezd z „Leséčka“ na polní cestu, která již vede bikery do prostoru startu a cíle, je zkrz přes „Vyroubalovy terasy“. Ty jsou dalším záludným místem tratě. Ani ne tak těžkým, jako problematickým v tom, že zde, na třetím kilometru je biker po výše popsané řeholi docela „down“ a relativně snadné, rychlé terasové „hupy“ můžou z tohoto důvodu způsobit ztrátu koncentrace při pevném držení řídítek. Právě to se zde stalo osudným v r. 2008 tehdy juniorovi, Michalu Vyrobalovi, který ztratil kontrolu nad svým bikem a při pádu si o řídítka urazil dva přední zuby… No a pak už je to kolem Boží muky do prostoru startu a cíle, přičemž hlas „speakra“ a povzbuzování fanoušků Vás motivuje, věřte-nevěřte zkusit to vše, co jsem popsal, dát ještě jednou… To je mýma očima, očima „bikera druhé kategorie“ Okrouhlá – „Monza“… No prostě nádherná cross country klasika – zcela po právu Grand Slam(ová) trať… Určitě si ji nenechte v sobotu ujít!
Z HISTORIE ZÁVODU
I zde se jede „Vrcvhovina“ letos po patnácté. Byla to právě Okrouhlá, jmenovitě její bývalý starosta p. Alois Hložek, který vznik seriálu inicioval. Prvenství z loňska zde budou obhajovat v elitních kategoriích Kristýna Koscová (Otinoves-DEMA Racing Team) a Radim Kovář (Benešov – MORAVEC Team). Není bez zajímavosti, že na start okrouhlecké velké ceny se v kategorii mužů postavilo v loňském roce (jelo se 26. dubna) celkem 34 (!) bikerů. A z nedávné historie připomenu ještě r. 2012, kdy zde v rámci přípravy na LOH v Londýně vítězně startoval Ondřej Cink (Merida Biking Team), který v souboji prvenství svedl památný souboj tehdy se svým týmovým kolegou – Radimem Kovářem. Protože jsem tehdy startoval v popoledním hlavním startu také, bylo mi ctí a svátkem, když mě oba jmenovaní špičkoví bikeři předjeli v průběhu závodu o jedno kolo hned dvakrát! Další historické okolnosti z tradičního závodu v Okrouhlé se dozvíte ode mě až v sobotu, takže se na Vás opět v hojném počtu moc těšíme!